College in Zweden, hoe gaat dat nou?

zweedse professor

Lieve lezers,

Na mijn eerste collegeweek (van maar liefst 6 uur les, omg weet niet of ik de drukte wel aan kan hoor..) zijn me een aantal dingen opgevallen..

* je zit in kleine werkgroepen
Misschien ligt het aan de vakken die ik heb gekozen, maar ik zit bij Zweeds in een klas van 20 mensen en bij gender in een klas van 26 mensen. Gewoon een werkgroep dus! Bij Zweeds is elk college eigenlijk een werkgroep, omdat je veel moet praten met je buurman of -vrouw en bij Gender heb je de ene week een lecture en de andere week een seminar (dat verklaart het gebrek aan college-uren).

*Van taal switchen is moeilijk
In Zweedse les zit ik vaak tussen Sofian en Yacine in, twee Franse jongens uit mijn huis. Als zij dan Frans tegen elkaar praten, de leraar Engels en Zweeds praat, ik zelf Zweeds moet praten maar Nederlands typ in m’n aantekeningen.. dan gaat het vaak niet helemaal goed. Zo heb ik al de nodige dingen in het Nederlands gezegd tegen Sofian zonder dat ik dat überhaupt door had. Ook zeg ik in Zweedse les constant: ja ja ja terwijl ik Engels praat.

* de leraren hebben een hekel aan hiërarchie
Iedereen noemt de leraar gewoon bij zijn of haar voornaam, wat in Nederland eigenlijk ook wel vaak zo is (op de uni tenminste). Toch merk ik dat men in Nederland toch graag vasthoudt aan titels, terwijl ze in Zweden het liefst helemaal geen titels hebben. Zo meldde mijn Gender leraar  dat hij onlangs tot professor benoemd was, maar hij liever niet had dat iemand hem zo noemde. Want dan schaamde hij zich zo.

*men werkt hier niet met een logisch systeem
Waar het jaar in ons oude vertrouwde kikkerlandje gewoon ingedeeld is in vier delen (en dus twee semesters) vinden ze het in Zweden leuker om alle vakken gewoon random te verdelen over een semester. Ik volg momenteel twee vakken: Zweeds level 1 en Gender, Social Change and Modernity in Sweden/Scandinavia. Daar komen in eind februari Intermedia Studies en Scandinavian Models of Equality – Gender, Class, Ethnicity and the Social Welfare State bij. Een paar weken later ben ik dan klaar met Zweeds level 1 en het eerste Gender vak, en weer anderhalve week later ben ik alweer klaar met Intermedia studies. Om het nog ingewikkelder te maken begint dan in april Media and the History of Political Rhetoric, wat ik dan tegelijk met het tweede Gender vak volg. Snapt u het nog? Ik niet.

 

 

 

 

Related posts: