Lapland trip: Helsinki en Suomenlinna

suomenlinna 5

Dus. Lapland. I don’t even know where to start.
Laten we maar rustig beginnen bij onze eerste dag in Helsinki, waar we naast het ontdekken van deze stad ook nog een tripje maakte naar een heel bijzonder eiland…

Na een late vlucht van Kopenhagen naar Helsinki kwamen we rond 12 uur ’s nachts aan. Het is een uur later in Helsinki (iets waar ik eigenlijk geen idee van had) dus dat verklaarde de late aankomst. De bus naar ons hostel was zo gevonden en moe maar voldaan bereikten we ’s nachts ons verblijf voor de nacht. Hier sliep Kasper ook, puur toevallig, en na een korte meeting met hem gingen we allemaal naar bed. De bedden waren best goed maar omdat de eerste persoon al om half 7 ’s ochtends vertrok en er vervolgens een meisje een halfuur lang in een plastic zakje zat te graaien (ARE YOU SERIOUS?) had ik niet zo goed geslapen.

Maar, niks aan te doen! Op naar het centrum van Helsinki! Ik was niet erg onder de indruk toen we ons hostel uitkwamen.. de buurt waar we zaten was vrij grijs en niet heel erg sfeervol. In het centrum was het beter, maar je kon heel goed zien dat de het door de Russen bezet is geweest. Erg sovjet-style. Doordat het ook bezet is geweest door Zweden heeft de stad een gekke mix van stylen.
Een goed ding was dat veel bordjes zowel in Fins als in Zweeds waren, dat zorgde ervoor dat we er toch nog iets van snapten haha. We liepen wat rond door de stad en we vonden al snel de kathedraal van Helsinki: een erg indrukwekkend gebouw. Niet zo majestueus als het monument van Victor Emanuel II in Rome, maar het deed me er wel aan denken.

De binnenkant was verrassend simpel en clean. Ik ben zo gewend geraakt aan katholieke kerken dat ik eigenlijk verwacht dat elke kerk van binnen kitscherig en goud is. In Zweden zijn de meeste kerken Lutheraan, en ik denk eigenlijk dat in heel Scandinavië dit het geval is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan toch de kitscherige kerken prefereer, heerlijk om je ogen uit te kijken. Desalniettemin was de Kathedraal erg mooi, ook qua ligging (op de top van een heuvel, met een grote trap naar boven).

Hierna besloten we naar het eiland Suomenlinna te gaan met de ferry. Na enige stress met het vinden van de kaartjesautomaat kwam alles goed en beukten we al gauw door het ijs naar Suomenlinna. De wind buiten sneed in onze gezichten, maar het was té koel om te zien hoe we door alle ijsschotsen voeren. Net als in de Titanic. Maar dan anders. (Gelukkig).

Suomenlinna is een eiland met een groot fort, gebouwd vanaf 1748 toen Finland onder Zweeds gewin was en Rusland een steeds sterkere positie innam op de Oostzee. Het eiland was aardig uitgestorven doordat het zo koud was, wat het soms wel deed lijken op een andere wereld. Alle brokken ijs die in de zee en in de wateren lagen hielpen hier ook nog eens aan mee. Toen we door het gebied met de bunkers liepen leek het wel alsof we in een soort teletubbie/Hobbit land waren beland, zo bijzonder.

Een tocht naar de top van het fort was het helemaal waard, want daar hadden we uitzicht over de hele zee. Er was intens veel wind, zoveel dat je bijna achterover kon leunen tegen de wind in. Na de nodige kiekjes namen we nog een kijkje in de bunkers en liepen we zelfs nog een heel stuk door een tunnel, die door de muur van het fort liep. Pikkedonker en best eng, maar natuurlijk erg praktisch als sluiproute in de tijd dat het aangevallen werd haha.

Toen we na een paar uur helemaal bevroren waren verlieten we Suomenlinna weer (maar niet na nog even een koele ansichtkaart naar GJ te hebben gestuurd vanaf het eiland) en namen we de ferry terug naar Helsinki. Dit keer bleven we lekker binnen zitten haha.
In Helsinki was fika het enige waar we zin in hadden en al snel vonden we een leuk hipster koffietentje aan de haven. Bakstenen muren, gekleurde design meubels, mannen met baarden en macbooks en een huiskamersfeer: dan weet je dat het een trendy zaak is. De koffie was ook ERG lekker, maar misschien kwam dat door het leuke kopje wat ik kreeg en het feit dat ik er wel zou willen wonen haha.

Eenmaal opgewarmd besloten we de houten kerk te zoeken, waar we ongeveer een uur over deden (want niemand wist waar de kerk stond :’)). Het is een heel apart gebouw, helemaal van hout, met ronde muren. Als je een beetje van architectuur houdt is Helsinki echt een toffe stad om heen te gaan, omdat je er zoveel verschillende stijlen ziet. Ik moet wel zeggen dat het waarschijnlijk mooier is in de zomer, want nu vond ik het wel erg grijs en koud.
Na een heerlijke pizza bij Vapiano was het tijd om terug naar het treinstation te gaan en te wachten op de bus die ons naar het hoge noorden ging brengen…